الاثنين، 7 أبريل 2014

كلمة فشخ والشتيمة مش روشنة

هو ايه كلمة فشخ ديه ؟ 
طب ديه زيها زى باقى الكلمات بقت مجرد كلمة الواحد متعود عليها ؟ 

 الاجابة اه هى بقت موضة وهتروح عادى وبتستخدم كتير "فشخ"فى غير مكانها 
 كلمة فشخ المفروض لغوياً حاجة كده زى Extremely  
فشخ زيادة عن الحد الطبيعى وممكن تسُتخدم فى مجال الكورة 
مثاااال

"الاهلى اتفشخ من مونتيرى او اتاخد ورا مصنع الكراسى فى ليبيا " كده مثلاً 
او سيد معوض اتفشخ كام كوبرى فى الماتش كده لوز 

وممكن تستخدم فى حالنا حالياً 
الشباب عمال يتفشخ 
واللى هو انا طالع عينى مثلاً اقول انا مفشوخ المفعول بتاع الفشخ مفشوخ 
بس انا مسمعتش قبل كده حد بيقول انا الفاشخ غريبة يعنى عمرك فكرت ليه ؟ 
اقولك انا ؟
علشان اللى بيتفشخ دايماً بيكون مفعول به بمعنى اصح ان هو اللى بيحصل فيه الحدث ده اللى هو الفشخ اللى بيحصل فيه دايماً 
كلمة فشخ عيب ؟ 
انا شايفها لا 
طب وانت ايه رأيك فى البنات الشمال اللى بيقولوا فشخ ؟ 
مفيش حاجة اسمها البنت كذا او كذا اللى يمشى عليك يمشى عليها واللى الدين يمنعه عليك بمنعه عليها مع بعض الفوارق الفقيه اللى مليش علاقة بيها حالياً يعنى 

Loading 

اااه طب بوص يابرنس احنا بقى نتفق ان كل اللى بيقول فشخ شمال اشطة ؟ 
اشطة 
انت بتقول فشخ ؟ 
اه 

بس يا شمال 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق